onsdag, januari 23

Glutenfritt Hönökaka

Jag älskar att baka och när jag nu har fått diagnosen glutenintolerans så måste jag ju självklart testa att baka glutenfritt. Denna gång blev det Glutenfri Hönökaka.. Riktigt goda. Själva receptet kommer längre ned i inlägget
 
 
Jag började med att smälta smöret och häller på vattnet, ser till att det är fingervarmt och häller sedan det över Jästen som jag har smulat ned i degbunken. När det har blandat sig väl så häller jag i fiberhusk och låter det sen svälla i 10 minuter.
 

 
När det har svält färdigt så häller jag i Ljus sirap, Salt och ca 12 dl av Mjölmixen blandat med bakpulver och blandar väl. Låt det sedan jäsa i 20 minuter. Häll i de sista 2 dl när det har jäst klart.
 

 
Dela degen i 4 delar (jag valde att göra 6 bitar) rulla dem till bullar och kavla sen ut dem till ½ cm kakor. Nagga dem med en gaffel och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter.
 

 
Pensla kakorna med smör mitt i ugnen i ca 8 minuter. Lått kallna under duk.
 
Frys in de kakor som inte går åt direkt.
 
 
Recept:
 
1 pak Jäst
5 dl Vatten
50 gr Smör (vill ni ha laktosfritt så ta mjölkfritt margarin)
½ msk fiberhusk
3/4 dl Ljus sirap
½ tsk Salt
14 dl Mjölmix (Jag blandade Mix Well och Lailas Blå)
1 tsk bakpulver
 
Razzy
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej

Kul att du hittade hit.

Vore jättekul om du lämnar en kommentar om vad du tycker.

Kram Razzy