lördag, november 24

Köphysteri


God morgon till en underbar dag med blå himmel och frost på marken

Hoppas ni har vaknat upp till en lika vacker värld som jag har, älskar att se hur frosten lägger sig över gräs och träd, får lite julkänsla och hoppas på att vintern snart är här med snö och kyla, är det något jag nämligen avskyr så är det straxt över +0 grader och slask, när det nu är vinter så vill jag ha snö och kyla samt gärna en stor sol mitt på himlen.

Nu måste jag få gnälla lite men "Black Friday" ett USA hysteri som även det har hittat hit, sms och mail dräller in över hur mycket bra saker man kan köpa för "billiga" priser vilket tyvärr många gånger är bluff, har själv sett hur affärer höjer priserna innan och sen "Rear" ut med "såååå" bra reapriser.. Yeah Right eller NOT!

Vart tog förnuftet vägen? Varför måste vi "löpa och köpa" bara för att man har hittat på en REA dag? Reor kommer och går hela tiden och måste vi ha nytt hela tiden? Inlägg hit och inlägg dit om allt man bara måste köpa, jag blir iallafall mörkrädd, är det inte bättre att ha det man har och bara köpa när man verkligen måste?

Detta är min undran, och jag lägger inte något värde i hur andra tycker eller tänker, vill man handla då så får man självklart göra det och hittar man det man behöver till ett bra pris så är det absolut bra! Jag känner bara att vi lever i en tid där man hela tiden verkar tävla om vem som har det vackraste och trendigaste hemmet med mest nya saker, den som har mest och vackrast när de dör är de som vinner? Har vi inte kommit längre en så?

Själv så ska jag ju snart renovera om ett hus och självklart kommer det att komma in nya saker till det, som nya vattenrör, nya takpannor osv, förmodligen också ett nytt kök men sen kommer jag försöka hitta möbler och annat som eventuellt behövs via blocket och loppisar.

Nu ska jag sluta gnälla om som sagt, detta var bara min reflektion av köphysteri.

Igår gjorde jag 2 julgrupper, det enda som är juligt tills nästa helg för då sätter jag igång med julbestyr och julblingbling.


Idag så ska jag och min bror göra det sista men mest jobbiga i av avveckla våran mors lägenhet, vi ska gå igenom allt som hon har, bestämma vad han och jag ska ta med oss hem och vad vi ska sälja, vi har bestämma att ta dit en firma som köper dödsbon sen när vi har bestämma vad vi inte ska ha kvar, känns konstigt att sälja bort mammas saker som hon har haft, som om man säljer bort en persons liv, men det måste göras för vi kan inte och har inte plats att ta med oss allt hem till oss själva.

Hoppas ni får en underbar lördag.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag håller helt och hållet med om denna köphysteri! Det är fruktansvärt vilket slöseri och vilken materialism. Folk köper saker som de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på folk de egentligen inte ens gillar! Ja och alla dessa saker då...som man får lämna efter sig när man dör. För egen del har jag totalt köpstopp och lägger endast pengar på upplevelser.
    Lycka till med att gå igenom din mammas saker. Det måste kännas jobbigt. Saknaden och tomheten och att bli så påmind.
    Stor styrkekram!
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om denna köphysteri som skapas denna vecka som varit. Hoppas det gick bra med din mammas saker. Inte lätt att bli påmind med en massa minnen som varje sak har.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Hej

Kul att du hittade hit.

Vore jättekul om du lämnar en kommentar om vad du tycker.

Kram Razzy