onsdag, september 3

En halv hall

Jag har fått en renoveringslust som kliar i fingrarna, kanske är det för att hösten är här och man ändå kommer att spendera större tiden inne eller så är det helt enkelt för att hela vårt pyttelilla villavillekulla behöver en ordentlig upprustning. Nu är inte huset vårat utan min svärfar äger det men jag tror inte att jag har så svårt att få till det som jag vill. Mitt stora problem är dock hallen eller ja vad man nu ska kalla våran lilla lilla trapphall för något, för den är inte stor precis.

Det här visar den lilla golvyta vi har precis innanför ytterdörren som är på vänster sida, dörren till höger är in till vardagsrummet och är orginal ytterdörren innan man byggde in trappen upp till övervåningen. Hela vårat hus har från början varit en verkstad som sedan byggdes om till sommarstuga med sovloft via yttertrappa och sen så har man alltså byggt in trappan. Därav är också trappen inte fullt isolerat utan på vintern när det är kallt så kan det bli en temp på knappa +10 grader.
 
Som ni ser så är inte heller själva trappen den bredaste men det är iallafall högt till tak.
 Mitt nu stora/lilla problem är att jag inte vet hur jag vill ha det i denna pyttehall, hur ska vi få plats med allt utan att belamra trappstegen? vilken färg?  osv osv.
 Det tål att tänkas på helt enkelt, men jag vet att jag inte vill ha kvar den gula färgen utan en ljusare färg men ändå inte helt vitt.
 Fönstret är stort vore snyggt med en lampa som lyser upp och den klotlampan som sitter där idag vill jag nog byta ut.
 Här är dörrarna in till Toaletten och vårat sovrum, här vill jag ha ett lite större byrå med många lådor i så att man har ordentligt med plats för allt man nu kan behöva.

Hoppas ni andra har en underbar Onsdag.

Kram Eva


3 kommentarer:

  1. Vilket spännande hus ni bor i! Om du inte vill ha helt vitt, så kan ju en ljus grå färg vara ett alternativ? Eller en svagt grön, eller blå ;) Eftersom ni har så högt i tak, så skulle en kristallkrona vara snyggt, tror jag. Fönstret är verkligen jättefint!
    Svar på frågan om kuddfodralet, jag antar att du menar det med koordinater? Jag skulle gissa att priset hamnar någonstans runt 400 kr. Om du är intresserad kan du mejla mig på maria@perlemor.se för mer info ;)
    Kram på dig och ha en fortsatt fin kväll!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Spännande projekt, förstår att det kryllar av tankar. Att måla ljust, kanske brutet vitt, skulle ju göra mycket bara det. Hur du sen skulle få mer utrymme är inte jag människa att klura ut. Du skulle ju kunna skriva till nån inredningstidning som är praktiskt inriktad. Har läst hos en väninna, kan den heta Hem o Trädgård eller liknande? Kolla i en tidningsbutik. Man kan skriva och beskriva sitt problem o sen få hjälp att lösa det. Tänker att de gärna skulle kasta sig över din lilla hall.

    SvaraRadera
  3. Jag föreslår en ljus färg på de stående brädorna och en nyans mörkare på de liggande. Och så hyllor på de väggar (framför allt den mitt emot fönstret) där det kan sättas hyllor - hela vägen upp i tak!
    En spotskena med spotar som kan riktas åt olika håll.
    Över ytterdörren ser det ut som om ni har en (belamrad) hylla. Kan man tänka sig bygga ett större hyllplan som går över hela vägen till vardagsrumsdörren? Som ett lägre tak? Man kan komma åt sakerna från trappan (och sätta upp dörrar eller ett tyg som skyddar, så att det inte ser rörigt ut).
    Till sist föreslår jag ett högt hörnskåp med sned dörr (kanske med spegel så hallen ser större ut?) där du vill ha en byrå. Det är förvånansvärt vad mycket som ryms i ett hörnskåp trots att det inte tar så stor plats. Och så döljs elcentralen.

    Puss på dig, vi ses imorgon!

    SvaraRadera

Hej

Kul att du hittade hit.

Vore jättekul om du lämnar en kommentar om vad du tycker.

Kram Razzy